Tuijan blogi

Ajatuksia liikkumisesta ja liikkumattomuudesta

3. Satsaa laatuun
20.02.2019 09:53

 

3. Satsaa laatuun

 

Hmmm. Laatu merkitsee yhdelle luomuna tuotettua lähituotetta, toiselle laadukkaasti valmistettua. Tässä tapauksessa laadulla tarkoitetaan kuitenkin "jotain muuta kuin höttöä". Laadukkaita ja ravinteikkaita aineksia, joista valmistuu ruoka helposti ja terveellisesti. 

 

Mitä laadukkuus sitten on?

  • Laadukas leipä on mahdollisiiman runsaskuituista, ainakin yli 6g per 100g.

  • Maitotuotteissa jogurtteja ja juomia, joiden rasvaprosentti on 1 tai vähemmän.

  • Riisit ja pastat kokojyvää, kyllä perunalle!

  • Juustoa, jonka rasvaprosentti 17 tai alle

  • rasvaa kasviöljyistä, pähkinöistä ja siemenistä

Siis terveellisesti laadukkaita tuotteita, tuotteita, jotka se isoäitikin ymmärtää :) Oikeaa ruokaa pikaruokien tai einesten sijaan!

 

Laadukas ruoka on laadukkaista aineksista valmistettua. Aineksista, joista tietää, mitä ruuassa on! Joskus voi vaikka miettiä, mitä eroa on hampurilaisella ja hampurilaisella. Jos valkoisesta sämpylästä ja sen välissä olevasta jauhelihapihvistä maksaa 0,50€ verrattuna siihen, että teet itse jauhelihapihvit ja tuikkaat sen joko omatekoisen tai kokojyväsämpylän väliin - toinen on selkeästi ravitsemuksellisesti laadukkaampi valinta. Siis se hyvä valinta! 

 

Ostatko kanan hunajamarinadissa vai marinoitko itse? Googlaa muutama hyvä marinadi ja pidä tarvikkeet aina saatavilla. Näin saat aina sellaisen maun, kuin haluat. Ja tiedät, mitä siinä on!

 

 

Vähemmän eineksiä

Meillä syödään todella vähän eineksiä - paitsi pinaattikeittoa, joka on minun hätävarani jääkaapissa! Tiedän sen vaiheen, jolloin ruuan valmistumisen kanssa on oikeasti kiire ja silloin sortuu helposti nopeasti lämmitettäviin maksalaatiokoihin, lihapiirakoihin ja pizzoihn. Ja silloin tällöin nekin on ihan ok. Mutta ei siinä ihan tavallisessa arjessa. Ei joka päivä. Ja tiedän - valmistaminen vaatii aikaa, varautumista ja suunnittelua. Mutta siihen oppii. Oikeasti! Tänään iso satsi jauhelihakastiketta ja pastaa, huomenna kastikkeen lopusta, keittojuureksista ja perunoista keitto! Tai iso kulho kanaa ja riisiä, joita lämmittää vielä huomenna. Ei minusta ollenkaan vaikeaa!

 

Meillä kotona on nyt vähemmän syöjiä, joten nyt toimii sekin menetelmä, että keittää pastaa kattilallisen, paistaa jauhelihaa tai kalaa, wokkaa vihanneksia ja siirtää ylijääneet rasioihin jääkaappiin. Niistä ja ehkä seuraavana päivänä tehdystä setistä saa miksailemalla kivoja aterioita. Ainakin minä pidän jauhelihakeitosta, riisitä, kanasta ja kasviksista pannulla tai mitä näistä nyt voi sekoitella, vaikka lihaisan salaatin!

 

Laadun mittareita

Rasvaa tarvitaan, mutta mitä rasvaa? Hyvälaatuista rasvaa pähkinöistä ja siemenistä sekä kasvisöljyistä saa käyttää kovien rasvojen sijasta. Ravitsemussuositukset suosittelevat eläinperäisten rasvojen määrän tarkkailua. Rasvakeskukstelussa ollaan montaa mieltä, mutta suositukset suosittelevat tutkittujen tosiasioiden pohjalta näin!

Suolan ja sokerin määrää kannattaa opetella seuraamaan tuoteselosteista.

Joskus joku huippukevyt tai rasvattomana markkinoitu tuote sisältääkin runsaasti sokeria! Tarkista vaikka jogurtti, mitä käytät! Sokerin määrää on helppo arvioida sillä, että 5g sokeria on noin sokeripala tai teelusikallinen. Jos jogurtissa on vaikkapa alle 15g sokeria, se on jo ihan ok. Terveellisiä muroja on yllättävän hankala löytää! Tarkista käyttämäsi muropaketin tai myslipakkauksen kyljestä kuitupitoisuus ja sokeri ja voit arvioida, pitääkö voileipä nälkää murokulhoa paremmin!

 

Näillä vinkeillä pääsee jo kovasti alkuun laadukkaamman, ravintorikkaamman syömisen kanssa! Eikä tämäkään tämän enempää hifistelyä vaadi :)

 

Viimeiden osa ravitsemuksen voimaportaissa on määrä. Miten paljon mitäkin? Siitä kirjoittelen seuraavassa blgissani!

 

Iloisenvärisiä aterioita arkeesi :)

Tuija

 

 

 

 

lisää kommentti:

Nimimerkki:
Kommentti: