Tuijan blogi

Ajatuksia liikkumisesta ja liikkumattomuudesta

Mitä on CrossTraining?
18.07.2019 17:28

  

Wikipedia määrittelee crosstrainingin seuraavasti: “Cross-training in sports and fitness involves combining exercises to work various parts of the body. Often one particular activity works certain muscle groups, but not others; cross-training aims to eliminate this imbalance.”

 

 

Mitä CrossTraining-tunti meillä FitFactoryssa on?

 

Se voi oikeastaan olla melkein, mitä tahansa! Kesällä tarkoitus on vetää treeni aina ulkona ja niillä välineillä, joita ulkona on käytettävissä. Oikeastaan ainoa raja on paikka ja myös aika, eli treenin kesto on aina 45 minuuttia lämmittelyineen ja lopputoimineen.

 

Meillä CrossTraining-tunnilla on tarkoitus vahvistaa kehoa monipuolisesti - käyttää välineitä tai olla käyttämättä. Yhtä hyvin voidaan tehdä harjoitus, jossa painotetaan kestävyyttä, nopeutta tai voimaa. Joskus vedetään rataa, joskus tehdään kiertoharjoitusta, joskus lasketaan toistoja ja joskus kellotetaan.

 

 

Välineet ja ulkoilmatreeni tekevät jo treenistä erilaiset

 

Ulkotreenissä välineinä käytetään esimerkiksi auton renkaita, traktorin renkaita, köysiä, kuntopalloja, kahvakuulia, kehonpainoa - mitä vain! Juostaan, hypitään, kyykätään, pyöritetään, kannetaan, heitetään, työnnetään ja mitä ikinä keksitään. Eri tavoin, erilaisia aikoja, jaksoja… mutta niin, että harjoituksessa haastetaan monipuolisesti koko kehoa ja eri ominaisuuksia. Jokainen treeni voi olla omanlaisensa tai se voi toistoa muutamia viikkoja pienin muunnelmin. 

 

Ulkotreeni on aina erilainen. Sää, lämpötila ja välineet tekevät treenistä mukavaa vaihtelua sisällä treenaamiseen. Happi riittää ja ilma liikkuu! 

 

Laji sopii lähes kaikille!

 

Olivat välineet ja itse harjoitus sitten miten tahansa rakennettu, muista aina, että se on tarkoitettu meille tavallisille liikkujille - sinä selviät ja minä selviän siitä! Treeniä voi myös hyvin muokata. Siinä voidaan ottaa huomioon, että kaikki eivät hypi, mutta kyykkäväät silti tai että meitä on eri kuntotasoisia liikkujia, helpottaa voi aina, jos tarvii!

Vielä ehdit mukaan testaamaan. Muista, tostaisin klo 18!

 

 

lisää kommentti:

Nimimerkki:
Kommentti: