Tuijan blogi

Ajatuksia liikkumisesta ja liikkumattomuudesta

Terveellisen syömisen lyhyt oppimäärä
04.02.2019 19:30

4 askelta terveelliseen syömiseen

 

Tervetuloa mukaan kiipeämään terveellisen syömisen voimaportaita. Askel askeleelta. 

Ota nyt step number one! Joka viikko harjoitellaan yhtä asiaa kerralla ja kun asiaa on harjoiteltu käytännössä viikko, saat taas uuden tavoitteen. Tule mukaan!

 

 

 

Neljä porrasta

 

Aloita ensimmäisestä ja etene viikko kerrallaan askeleita ylöspäin! Ota tavoitteeksi siis viikoksi aina yhden portaan asioita. Taas ajatuksen tasolla pieniä muutoksia, mutta kuitenkin pitkässä juoksussa muutoksia, joista aiheutuu isoja muutoksia. 

 

Jollekin paino on tärkein kriteeri ravintoasioihin paneutumisessa. Yhtä hyvin syynä ravintoaioihin perehtymiseen voivat alla paremmat yöunet, energisyys ja parempi jaksaminen sekä liikkumisen tukeminen ja kehittyminen siinä. Ja ravinto - se, millaista ruokaa syöt, milloin ja miten - vaikuttaa näihin kaikkiin!

 

1. Säännöllinen syöminen

Siitä lähdetään liikkeelle!

 

Kellotaulu esiin ja suunnittele oma arkipäiväsi aikataulutus! Suunnittele myös viikonlopululle oma aikataulu - koska sehän pääsääntöisesti poikkeaa arjesta.

 

Kellota! 

 

Aa niinkuin aamupala. Syö siis aamupala. Kellota siitä 3-4 tuntia ja ajoita siihen joko lounas tai ellei lounas ulotu vielä siihen, laita välipala. Lounasaikaan lisätään lounas - hyvä ja ravitseva lounas. Siitä kellota taas 3-4 tuntia eteenpäin ja lisää välipala. Kyllä, lisää välipala. Teet paljon tehokkaammin iltapäivän töitä, kun syöt tässä välissä (joskus iltapäiväkahvien tienoilla) välipalan. Sen lisäksi teet parempia päätöksiä ruokakaupassa, kun vatsasi on täynnä ja jos treenaat heti työpäivän päättyessä, tarvitset todellakin välipalan!

Ja siitä taas 3-4 tuntia eteenpäin ja päivällisaika. Aterian kokoinen ateria, jolla saa mahan täyteen. Eikä siinä vielä kaikki. 3-4 tunnin päästä tarvitaan vielä iltapala. Silla saa tukevamman yöunen ja antaa keholle palautumiseen ja rakentumiseen tarvittavat aineet. Varsinkin iltaisin treenaavalla iltapalalla on todellakin väliä.

Tämä on yksinkertaisuudessaan säännöllistä syömistä! Joskus sitä pitää muokkailla, kun aikataulut eivät aina osu oikeisiin väleihin. Välipaloja voi joskus tulla kaksi peräkkäin ja joku viivästyä tai aamupaloja tulla vaikka kaksi - työstä riippuen! Vuorotyöhön pätevät sitten ihan omat lainalaisuudet, mutta siihenkin toimii järjestys, jolla jaksaa yön energisemmin!

 

 

Arvosta ruokaa ja keskity syömiseen!

 

Anna ruokailuhetkelle myös arvoa - istu alas, syö keskittyen, pureskele ja nauti ruuasta. Aina kun se on mahdollista. Ruoka on muutakin kuin polttoainetta! Jätä kännykkä ruokahetken ulkopuolelle. Joillekin myös kaunis kattaminen on puoli ruokaa. Sunnuntaisin lautasliinat ja kaunis kattaus, ruokakin maistuu hyvältä ja ruokailuhetkestä tulee myös seurusteluhetki.

 

Säännöllisyydestä siis liikkeelle!

 

lisää kommentti:

Nimimerkki:
Kommentti: