Tuijan blogi

Ajatuksia liikkumisesta ja liikkumattomuudesta

Viisi vinkkiä säilyttää treeni-ilo läpi kesän!
16.04.2018 13:01

Oletko sinä se, joka intoa puhisten starttaa syksyn toisensa jälkeen jumpat, salit ja treenit ja hiipuu siitä hiljalleen kohti joulua? Sitten taas tammikuussa kaikki hyvät lupaukset ja uudelleen. Maaliskuussa tulee flunssa, joka katkaisee putken ja jumpat unohtuvat - vaikkakin muistuttavat siellä takaraivossa. Ja kun asfaltit sulavat kaivat esiin lenkkarit, lähdet liikkeelle ainakin kolme kertaa viikossa ja teet ainakin vitosen lenkkejä, joilla verenmaku suussa päätät taas karistaa vyötärölle kertynyttä kerrosta.

Tiedätkö, että tämä on aika tyypillinen kaveri! Se jaksaa taas sinne kesäkuulle, kunnes into lopahtaa, kun akiles alkaa kiukutella tai penikat ja siihen taas jää hurjasti startattu kesätreeni! Siksi ehdottaisinkin sinulle vähän erilaisempaa tapaa. Kokeile edetä näin ja säilytä kunto läpi vuoden, ilman lopahtamisia, romahtamisia ja taas uusia alkuja! 

1. Lisää liikuntakertoja vähitellen

Tiedätkö, mitä se tarkoittaa? Sitä, että lisäät sitä liikkumista vähitellen! Tälle viikolle yksi kerta ja ensi viikolle ehkä kaksi. Sitten vaikka kolme. Ja pidä siinä. 

2. Aloita maltilla! Siis M A L T I L L A !!

Ei täysiä. Eikä sillä vauhdilla, millä liikuit 1999. Nyt on nyt ja jos taukoa vaikka siitä juoksusta on tullut, aloita RAUHALLISESTI. Pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Ja vaikka kävellen välillä. 

3. Älä ahmi kaikkea kerralla!

Tämä tarkoittaa sitä, että kun kesäkausi vaikka alkaa, et aloita sekä juoksua, pyöräilyä että salia kaikkia kerralla ja sillä hirveällä draivilla, jonka auringonpaiste ja kesäkuntoon kirvistely saa sinussa aikaan. Aloita ehdottomasti jo tänään, mutta jos liikkumista on ollu viime kuukausina vähemmän, lisää yksi juttu kerrallaan vaikka siihen liikuntaviikkoon. Tällä viikolla juoksulenkki, ensi viikolla juoksulenkki ja pyörälenkki ja jatkat niitä ja lisäät sitten yhden salikerran viikkoon. Maltilla jälleen kerran! 

4. Ota ohjelmaan lihaskuntoa ja kestävyyskuntoa

Joku vain juoksee ja toinen käy vain salilla. Mutta kun hyvä olisi pitää ohjelmassa kumpaakin! Joskus voi päättää, että pitää yhtä ominaisuutta vain yllä kun keskittyy enemmän toiseen. Vaikka se yksi salitreeni viikossa ylläpitämässä sitä talvella hankittua lihaskuntoa ja siihen sitten kestävyyskuntoilua juosten tai vaikka rullahiihtäen. Kukaan meistä EI HALUA aloitaaa mitään syksyllä taas ihan alusta, eihän? 

5. TEE SUUNNITELMA!

Tee jääkaapin oveen viikkosuunnitelma vaikka kuukaudeksi. Ruksi tehty treeni ja pysähdy jokaisen viikon lopussa ihailemaan suorituksiasi! Suunnitelma helpottaa arkea ja pitää treenit muistissa ja päiviähän voi aina muutella, jos arkeen tulee sattumia, eikö?

 

Näillä vinkeillä säilytät talven aikana hankkimasi kunnon, eikä mikään osa-alue pääse romahtamaan kesän, loman ja lasten lomajärjestelyiden hurlumheissä - tiedän, sinne pitää sovittaa lepoa, juhlia, juhannussiivoja, ikkunanpesut, kasvimaat, mökkeily, golf, kisaviikonloput, rippijuhlat, veneretki, yö saaressa, vieraat.... Ja omat treenit!

 

Ja kokeile myös jotain uutta! Jos vaikka meillä järjestetään tulevana kesänä ihan uudenlaisia ulkotreenejä, tule mukaan! Kokeile, miltä tuntuu raijata autonrenkaita heittamällä paikasta toiseen tai pyörittää traktorin rengasta, miltä punnerrukset tuntuvat nurmikolla tai 50 metrin kiihdytysjuoksu tai rapputreeni! Tai lainaa sup-lautaa ja ilahdu vesillä olemisen rauhasta tai mene metsään...

lisää kommentti: